Influencers – en skattkista som fler borde öppna?

Såg att Resumé twittrade om nomineringarna till Stora influencerpriset. Jag läste artikeln och konstaterade:

  1. Det finns en branschorganisation: Influencers of Sweden
  2. Det finns ett nytt pris: Stora influencerpriset
  3. Who run the world? Girls! Åtminstone den svenska influencervärlden.

Influencers är ett nygammalt fenomen som är välbekant bland dagens unga och marknadsförare, men som kanske inte nått ut i alla stugor än. Kändisar har länge används i reklam, men det som är nytt med just influencers är att tidigare okända personer använder sociala medier för att bygga upp egna starka varumärken och tjänar pengar på att samarbeta med företag (d.v.s. marknadsföring).

Det är helt klart en växande marknad, vilket visar sig genom prisutdelningen och en egen branschorganisation, men det syns också genom nyhetsrapporteringen från exempelvis Kulturnytt på Sveriges radio (2017-08-21) som berättar om både kunskapsbrist och otydlighet kring lagar och regler för marknadsföring i sociala medier.

Om jag tänker på min egen bakgrund inom studentorganisationer och ideell sektor så finns det mycket att lära från just konceptet influencers. Många organisationer brottas med låga eller sjunkande medlemsantal och jag tror att det finns stor potential i att samarbeta med personer som berättar om deras erfarenheter och rekommenderar medlemskap och engagemang.

För studentkårer och studentföreningar finns en stor skattkista att öppna bland politiker, företagare, artister och andra som började karriären och nätverkandet under studietiden. (Tror dessutom att många skulle ställa upp helt utan kostnad.) Men det finns också guldkorn bland dagens influencers, som inte bara är influencers utan även studenter. Vem vet, om rätt person säger rätt ord vid rätt tillfälle kan det bli klirr i kassan och medlemsrekord?

pexels-photo-398532.jpeg

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s