Tips till dig som ska hålla en utbildning eller föreläsning

En kompis hörde av sig och ville ha några pedagogiska tips för att hålla utbildningar och presentationer på jobbet. Jag svarade med att skriva ihop ett dokument med tips på planering, genomförande och aktiviteter. Kanske fler som kan ha nytta av detta?

Kommentera gärna med egna tips!

/Anna Wallgren

pexels-photo-273222.jpeg

 

Planering

Syfte, mål och målgrupp
  • Helt avgörande: Vad är syftet? Varför ska du göra detta?
  • Vad är målet? Hur vet du att du har uppnått målet?
  • Anpassa så mycket som möjligt efter det du vet om målgruppen: Vad vet du att de kan/inte kan? Vad viktigt för att skapa trovärdighet?

 

Medvetna val – välj och välj bort
  • Gör medvetna val för vad du väljer/inte väljer att använda – powerpoint, whiteboard, åhörarkopior o.s.v.
  • Ta reda på vad som finns i rummet och vad du själv behöver ta med

 

Genomförande

Praktiskt genomförande
  • I början: Tala om vad du ska tala om. Syfte och mål.
  • I slutet: Tala om vad du har talat om. Repetera syfte och mål. Sammanfatta.
  • Håll koll på tiden – ha tillgång till en klocka, börja på utsatt tid
  • Planera och utgå ifrån dig och din personlighet. Använd det som funkar för just dig – humor, kroppsspråk, saklighet, vara personlig eller vad-det-nu-kan-vara. Det väcker intresse och skapar även trovärdighet.

 

Tydlighet – med fokus på lärande
  • Använd ord som synliggör hur allt hänger ihop: eftersom, därför att, på grund av
  • Gör små sammanfattningar löpande och belys det viktiga: “Alltså …”
  • Bestäm dig för hur du vill hantera frågor och berätta det flera gånger. Var även tydlig med hur/om du är tillgänglig för publiken efteråt – räck upp handen när som helst, frågor i slutet, mejla efteråt, nås på kontorstider, finns på Twitter o.s.v.

 

Aktivera och skapa intresse
  • Få publiken att aktivt ta ställning, inte bara lyssna – handuppräckning, prata i bikupor, använda något webbverktyg (t.ex. Google Drive, Mentimeter, Kahoot)
  • Formulera ett erbjudande som är för bra för att tacka nej till. Sälj in dig och dagens program. Vad är det du kan ge publiken?
  • Variera och repetera! Säg samma sak på olika sätt och växla fram och tillbaka  – muntligt, med text, med bild, med tabell, med diagram, med ljud o.s.v.

 

Använd mer än bara text
  • Använd olika typer bilder – foto, illustrationer, målningar
  • Citat – ordspråk, kända personer, eget motto, företagets/organisationens ledord
  • Visa prylar – för att belysa något, illustrera något, associera till något

 

Var närvarande och inkännande
  • Ser alla trötta och frånvarande ut – kommentera det och aktivera publiken med t.ex. en övning där alla behöver ta ställning i en fråga, fysisk aktivitet (stå upp, klappa händerna), berätta en anekdot/rolig historia (fånga uppmärksamheten)
  • Lägg in en kort paus om du ska tala längre än 45 minuter – tiden du ger bort får du igen genom bibehållen uppmärksamhet
  • Våga lägga till eller ta bort material, om det visar sig att publiken behöver det

 

Tips på aktivteter

Interaktion och dialog med publiken
  • Handuppräckning
  • Bikupa med grannen
  • Fyra hörn – ta ställning genom att gå till ett hörn i rummet (ett alternativ per hörn)
  • En linje – ta ställning genom att ställa sig längs med en linje (mer – mindre, ja – nej)  
  • Be om exempel/åsikter/kommentarer från publiken – frivillig handuppräckning, peka direkt på någon
  • En utvärdering kan vara bra – säkerställ många svar genom att använda slutet av själva utbildningstiden till att besvara frågorna

 

Quiz
  • Gör ett quiz i början och gå igenom svaren – för att stämma av kunskapsnivån, aktivera publiken och snabbt skapa dialog mellan dig och publiken
  • Gör ett quiz som pågår under hela utbildningen och gå igenom i slutet – för att publiken ska lyssna aktivt hela tiden
  • Gör ett quiz i slutet av utbildningen och gå igenom direkt – för sammanfattning och repetition
  • Ha ett quiz tillgängligt efter avslutad utbildning – för repetition, behålla dialog

 

Använd konst och historia
  • Läs en dikt eller skönlitteratur – för att skapa stämning, belysa din poäng, placera i ett större sammanhang
  • Visa konstverk – för att skapa stämning, belysa din poäng, placera i ett större sammanhang
  • Musik – för att skapa stämning, belysa din poäng, placera i ett större sammanhang
  • Dra paralleller mellan det du talar om och dåtid – nutid – framtid

 

Alla har mobiler – använd dem
  • Ge en fotouppgift – ta en selfie (så minns ni att ni var här), fota minst en av bilderna i powerpointpresentationen, fota sin egen eller grannens tumme (beröm)
  • Ge i uppgift att googla något – göra något gemensamt, väcka intresse

 

Vill du skriva ut tipsen?

Googledokument (2 sidor, svart/vit)

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s